نرگس آبیار؛ از داستان نویسی دفاع مقدس تا حضور در اسکار

بروز شده : ١-٠٧-١٣٩۶, ١٠:۵۵    نسخه چاپی    
آبیار درباره انتقاد ها از فیلم نفس گفت: «من معتقدم که اگر فیلمی منتقد نداشته باشد، بی‌خاصیت است و همیشه هم بهترین فیلم‌های دنیا منتقدانی داشته‌اند و کسانی هم بوده‌اند که فیلم‌های آنها را دوست نداشته‌ باشند، بنابراین به نظرم این یک اتفاق طبیعی است.»

 

  چند روز پیش  هیئت معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در آمریکا (اسکار) فیلم "نفس" ساخته نرگس آبیار را به عنوان نماینده ایران برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی نوزدمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد.
 نرگس آبیار؛ از داستان نویسی دفاع مقدس تا حضور در اسکار
به گزارش فرارو، این فیلم از میان چهار فیلمی انتخاب شده که صبح  سه‌شنبه ۲۸ شهریور به عنوان نامزدهای احتمالی از سوی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده بود. انتخاب نفس چند ساعت بیشتر طول نکشید.
 
"نفس" داستان زندگی چند کودک و روایت زندگی آنها در دهه پنجاه شمسی است. این اولین بار است که ساخته یک کارگردان زن به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی می شود.
 
فیلم‌های رگ خواب ساخته حمید نعمت‌الله، مالاریا اثر پرویز شهبازی، نفس ساخته نرگس آبیار و ویلایی‌ها به کارگردانی منیر قیدی در فهرست قبلی بودند.
 
امیر اسفندیاری، سخنگوی هیئت معرفی فیلم ایران درباره انتخاب نفس برای شرکت در اسکار گفت: «با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی در خصوص چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آراء، فیلم نفس ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد.»
 
هیئت معرفی فیلم اسکار از سیروس الوند، کارگردان، مجید انتظامی، آهنگساز، محمد بزرگ‌نیا، کارگردان، کمال تبریزی، کارگردان، جمال ساداتیان، تهیه‌کننده، رسول صدرعاملی، کارگردان، جواد طوسی، منتقد، رضا کیانیان، بازیگر و امیر اسفندیاری، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده است.
 
پیش از این هیات انتخاب نام 10 فیلم را به عنوان نامزد معرفی کرده بود که در مرحله دوم انتخاب شش فیلم خط خورد. شاید جنجالی ترین فیلمی که از لیست اولیه خط خورد "ماجرای نیمروز" اثر تحسین شده محمد حسین مهدویان بود.
 
انتخاب فیلم نفس انتقاداتی را نیز به همراه داشته است برخی می گویند فیلم های شایسته تری نیز وجود داشت اما اکثر منتقدان معتقدند که 10 فیلم اولیه تقریبا در یک سطح قرار داشتند. 
 
با این حال ناظران از انتخاب یک فیلم دولتی انتقاد می کنند. امیر اسفندیاری در این باره گفت: «اگر به اسامی‌ای که عضو هیئت انتخاب بودند توجه کنید می‌بینید که همگی آنها از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران و منتقدان شناخته‌شده و افراد فعال و تأثیرگذار در سینمای ایران هستند. قطعا این طیف از هنرمندان به چیزی جز کیفیت فیلم فکر نمی‌کنند و اگر موضوعی غیر از این مطرح شود به نظرم توهین به هیئت انتخاب است.»
 
اسفندیاری افزود:  «نفس» از نگاه هیئت انتخاب فیلم خوش‌ساختی بود که داستان خوبی را روایت می‌کند. اتفاقا این فیلم در حوزه بین‌الملل هم موفقیت‌های زیادی داشته، بنابراین می‌توان گفت که در ارتباط‌گیری با مخاطب خارجی هم موفق عمل کرده است. با قائل‌بودن به تمام ویژگی‌های فیلم، هیئت انتخاب این فیلم را مناسب حضور در این عرصه دیده است.
 
نرگس آبیار کارگردان نفس نیز در واکنش به انتخاب فیلمش گفت: «افتخار می‌کنم که این فیلم از سوی اعضای محترم هیئت، انتخاب و معرفی شد، هرچند که معتقدم فیلم «نفس» تنها فیلم شایسته سال گذشته سینمای ایران نیست و معتقدم تمامی ١٠ فیلم معرفی‌شده در سال گذشته تاکنون افتخارآفرین و هر یک واجد شایستگی بودند.»
 
او در واکنش به این موضوع که اولین کارگردان زنی است که فیلمش نماینده ایران در اسکار می شود اظهار کرد: «من از این نظر واقعا خوشحال هستم که موقعیتی پیش آمد تا بخشی از توانمندی‌های زنان ایران دیده شود، هرچند که بهتر از من می‌دانید که پیش از این فیلم‌سازان زن ما مانند رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده و دیگران چقدر تلاش کرده‌اند تا چنین مسیر پرپیچ‌وخمی هموار شود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمش موفق می شود اظهار کرد: «این به موارد زیادی مرتبط است که در آن بخش‌ها هم باید بتوان موفق عمل کرد و خب این آرزوی بزرگ من هم هست که اتفاقات خوب بیفتد.»
 
آبیار درباره انتقاد ها از فیلم نفس گفت: «من معتقدم که اگر فیلمی منتقد نداشته باشد، بی‌خاصیت است و همیشه هم بهترین فیلم‌های دنیا منتقدانی داشته‌اند و کسانی هم بوده‌اند که فیلم‌های آنها را دوست نداشته‌ باشند، بنابراین به نظرم این یک اتفاق طبیعی است.»
 
نرگس آبیار در اسفند ۱۳۵۰ در تهران متولد شد. دانش‌آموختهٔ رشتهٔ ادبیات فارسی است و داستان‌نویسی را از ۱۳۷۶ آغاز کرد. آثار داستانی آبیار بیشتر در حوزه دفاع مقدس است.
 
او آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان‌های دو خط (۱۳۷۸) و قصهٔ زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت (۱۳۸۱) و رمان‌های عروس آسمان (۱۳۷۹) - دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه - و کوه روی شانه‌های درخت (۱۳۸۲) را برای بزرگ‌سالان نوشت؛ رمان اخیر که مضمونی دربارهٔ جنگ ایران و عراق دارد، برندهٔ جایزهٔ هشتمین «جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس» شده است.
 
او چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی را نیز در کارنامهٔ ادبی خود دارد. از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ او بن‌بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد.
 
او سه فیلم سینمایی بلند را کارگردانی کرده است. اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند (۱۳۹۱)، شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲)  نفس (۱۳۹۴) این آثار هستند.
 
آبیار با شیار 143 به شهرت دست یافت. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال 92 موفق به کسب دو سیمرغ شد. مریلا زارعی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در این فیلم کسب کرد. سیمرغ مردمی نیز به صورت مشترک به خط ویژه و شیار 143 رسید.  نرگس آبیار در ان جشنواره جایزه ویژه هیات داوران را نیز به دست آورد.
 
«شیار 143» جوایز خارجی فراوانی را نیز کسب کرد از آن جمله می توان به جایزه ویژه داوران آسیاپاسیفیک برای بازی مریلا زارعی و همچنین جایزه تماشاگران جشنواره «ریل سیدنی» اشاره کرد.

او در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، عضو هیئت انتخاب جشنواره در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر است.
 نرگس آبیار؛ از داستان نویسی دفاع مقدس تا حضور در اسکار
محمد حسین قاسمی تهیه کننده سینما همسر اوست. 

سال گذشته ایران فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی را به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا فرستاد که توانست اسکار بهترین فیلم خارجی را بگیرد.
 
اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ هم با فیلم جدایی نادر از سیمین اسکار بهترین فیلم خارجی را برده بود.
 
پیش از آن فیلم بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی به فهرست پنج‌تایی نامزدهای بهترین فیلم خارجی اسکار در مراسم سال ۱۹۹۹ راه یافته بود.
telegram 19dey.com

اخبار مرتبط

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ١-٠٧-١٣٩۶, ١٠:۵۵

   

پر مبحث ترین ها