سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

سرافراز به دنبال تعامل/روابط دولت روحانی با ضرغامی چگونه گذشت؟

حامیان دولت انتقاداتشان از همان روزهای انتخابات 92 شروع شد.19 خرداد ستاد انتخاباتی روحانی از خبر تلویزیون گلایه کرد که چرا شب قبل از آن در بخش خبری 21 تنها 52 ثانیه از برنامه های انتخاباتی روحانی راپخش کرده , ولی به تفصیل فعالیت‌های انتخاباتی رضایی، عارف، ولایتی، و جلیلی را بین 5/2 تا 3 دقیقه پخش کردند.
اظهار نظر مثبت مشاور رئیس جمهور به انتخاب رئیس جدید سازمان صداو سیما, واکنشی به عملکرد یک ساله سازمان رسانه ای است که هواداران دولت می گویند برنامه هایش تخریب دولت را دنبال می کند. موضوعی که مدیران تلویزیون به شدت آن را رد می کنند.

مجادله درباره نوع تعامل دولتها با تلویزیون, مختص دولت روحانی نیست؛ اگرگروه زیادی از افکار عمومی معتقد بود که تلویزیون خطاهای دولت نهم و دهم را نمی دید, اما کلهر چهره نزدیک رئیس جمهور سابق در گفت وگویی به خبرآنلاین گفت:«صداو سیما دولت نهم را زیر پوستی تخرب می کرد.»

اصلاحات و تحقیق و تفحص از مجلس

پیش از آن هم در دوران اصلاحات حامیان سید محمد خاتمی در مجلس مدیریت تلویزیون را زیر سوال برند و به همین دلیل بود که موضوع تحقیق و تفحص از تلویزیون در مجلس ششم در سال 81 کلید خورد. 12 سال بعد در مجلس نهم برخی نمایندگان حامی دولت به دلیل عملکرد معاونت سیاسی سازمان صداو سیما از لزوم تحقیق و تفحص از رادیو و تلویزیون سخن می گویند. از نگاه آنان رویه واحد مرکزی خبر مشابه رفتار داوری است که به سمت یکی از طرفین بازی غش می کند.

این عملکرد باعث می شود حتی برخی برنامه های خبری هم با سوء تفاهم مواجه شود. کمال الدین پیرموذن نماینده اصلاح طلب اردبیل چند روز بعد از آنکه در برنامه خبری صرفا جهت اطلاع آیتمی پخش شد که قطعی میکروفن مجلس هنگام پخش سرود ملی درنشست مشترک دولت و مجلس را نشان می داد, این اقدام را «ناسازگاری رسانه ملی با مجلس» خواند.

اختلاف ها کجا آغاز شد؟

در دولت هم مشابه این انتقادها وجود دارد. در دولتی که خود رئیس جمهور در اوائل انقلاب جزو شورای سرپرستی صداو سیما بوده و مناسبات حاکم بر آن را می شناسد و در کنارش هم چهره ای چون حسام الدین آشنا استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق و منتقد رویه ارتباطی صداو سیما هست, طبیعی است که اختلاف ها زودتر علنی می شود.
حامیان دولت انتقاداتشان از همان روزهای انتخابات 92 شروع شد.19 خرداد ستاد انتخاباتی روحانی از خبر تلویزیون گلایه کرد که چرا شب قبل از آن در بخش خبری 21 تنها 52 ثانیه از برنامه های انتخاباتی روحانی راپخش کرده , ولی به تفصیل فعالیت‌های انتخاباتی رضایی، عارف، ولایتی، و جلیلی را بین 5/2 تا 3 دقیقه پخش کردند.

به گزارش خبرآنلاین, روحانی که رئیس جمهور شد ورق برگشت و چند ماه اول روابط خوب بود و حتی روحانی به صداو سیما رفت و مورد استقبال واقع شد, اما اختلاف ها کم کم بروز کرد.

اعتراض آشنا به تلویزیون

وقتی ظهر 25 بهمن 92 برنامه قدیمی گزارش هفتگی سیما محمود سریع القلم استاد دانشگاهشهید بهشتی را«مشاور رییس جمهور» معرفی کرد که با کراوات در کنفرانس داووس ظاهر شده ,آشنا مشاور فرهنگی یک روز بعد به این تصویر سازی ازدولت در مقابل مردم واکنش نشان داد و گفت سریع القلم مشاور رییس جمهور نیست و «صداو سیما به دروغ او را مشاور رییس جمهور معرفی کرده است.»

چالش آشنا با صدا و سیما و اعضای هیات نظارت مدتی فروکش کرد اما اختلاف دوباره به رسانه ها کشید. تاخیر در پخش دومین گزارش تلویزیونی رییس جمهور به مردم و اختلاف بر سر انتخاب مجریان دومین اختلاف جدی دولت با صدا و سیما بود که واکنش های گسترده همراه بود . اختلافی که موجب نامه نیمه شب ضرغامی به شورای نظارت برصداو سیما درباره جایگاه این سازمان شد. حکم مبهم شورای نظارت یک پیروزی برای ضرغامی بود.

علاوه بر اینها مسائل دیگری همچون عدم کمک مالی دولت به صداو سیما و همچنین لغو مصوبه دولت دهم برای واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما ناراحتی صداو سیما را تشدید کرد.

معاونت سیاسی

مهمترین اختلاف ها هم مربوط به واحد مرکزی خبر بود .انتشار گزارشی در صدا و سیما درباره جشن جنجالی ولادت حضرت فاطمه در کاخ ریاست جمهوری توسط همسر رییس جمهور و طرح این موضوع که در این مراسم به مهمانان سکه هدیه شده ,با ناراحتی های دولت از صداو سیما اضافه کرد.

همین رفتارها بود که موجب شد روحانی در سفر به اردبیل تاکید کند که متاسفانه خدمات دولت گفته نمی شود. منظورش را با اسم بردن از تلویزیون علنی کرد.گفت: «کار رسانه ملی در این مورد خلاف تاکید امام راحل است، اما همواره تاکید داشتند که خود دولت خدمات خود را به مردم بگوید، پس چرا خدمات دولت گفته نمی شود، حالا بماند دلیل اینکه نمی گذارند خدمات دولت تبیین شود.»

شاید همین دلایل است که موجب شده شایعاتی از برنامه های سرافراز رئیس جدید سازمان صداو سیما برای تغییر در معاونت سیاسی شنیده شود. خبرهایی که هیچ منبعی رسمی آن را تائید نکرده و مدیران تلویزون هم درباره آن سکوت کرده اند.
حکم رهبر معظم انقلاب برای سرافراز و تاکید بر« کمک به مدیریت های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست های کلان نظام» هم بندی است که او را برای این تغییرات کمک می کند.

تفاوت سرافراز با ضرغامی

تفاوت سرافراز با ضرغامی در آن است که او سبقه خبری بیشتری دارد ودر راه‌اندازی شبکه‌های العالم ‌شبکه خبری عرب‌زبان ایران در سال 82، پرس تی‌وی شبکه خبری انگلیسی زبان در سال 86 و هیسپان تی‌وی شبکه خبری اسپانیولی زبان در سال 90 چهره موثری بوده است.

واکنش مثبت دولت به انتخاب سرافراز

او در عین حال تا قبل از سمت جدیدش, مدیر شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی بوده.شبکه ای که برخی نوآوری‌ها در تولید خبری آن به اضافه استانداردهای روزآن برابر با شبکه‌های تلویزیونی خبری مطرح دنیا خیلی زود جای این شبکه را در بین بازدید‌کنندگان آمریکایی باز کرد و به‌عنوان یک پدیده‌ در فضای رسانه‌ای دنیا مطرح شد.

علاوه بر آشنا, علی جنتی که اتفاقا او هم در دورانی عضو شورای سرپرستی صداو سیما بوده مدیر جدید صداو سیما را « فرد متدین،‌ صاحب‌نظر و خوش‌فکری در مسائل رسانه » خوانده است.دیدار سرافراز با لاریجانی رئیس مجلس هم نشانه هایی است که رئیس جدید رادیو و تلویزیون به دنبال روابط بهتر با قوا است.
telegram 19dey.com

تگها: محمد افراز, دولت, ضرغامی, روحانی, اختلاف

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ١٩-٠٨-١٣٩٣, ٢٣:٠٩