سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

در دارالقرآن علامه طباطبایی قم

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم برگزار شد

یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه برگزار شد.

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با سخنرانی آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی برگزار شد.

یازدهمین همایش مفسران قرآن کریم که روز چهارشنبه با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی دارالقرآن علامه طباطبایی آغاز شده بود شامگاه پنجشنبه با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پایان رسید.

 

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: قرآن باید همچون فقه و اصول جزو متون درسی حوزه قرار بگیرد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی طی سخنانی در این همایش با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش گفت: زمانی که من در جلسات قرآنی شرکت می کنم، معنویت، روحانیت و نورانیت خاصی در آن می بینم.

وی افزود: قرآن مجید نور بوده و جلسات قرآنی نیز نور هستند؛ زمانی که مرحوم علامه طباطبایی شروع به تدریس تفسیر قرآن کرد، تصور نمی کرد که روزی در بیتش این اندازه علمای تفسیر و علوم قرآنی گرد یکدیگر بیایند و در زمینه های قرآنی بحث و گفت وگو کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سابقا قرآن در حوزه علمیه غریب بود، اظهار داشت: خوشبختانه امروزه به برکت انقلاب اسلامی قرآن حضور واضح و روشن در تمامی شئون پیدا کرده است، شکر خداوند در حال حاضر قرآن در حوزه علمیه ظهور و بروز دارد اما هنوز شأن قرآن رعایت نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه های علمیه باید بیش از این به مسائل قرآنی توجه شود، قرآن نباید در حاشیه باشد بلکه باید در متن زندگی و حوزه های علمیه قرار گیرد؛ همانگونه که فقه و اصول در متن حوزه های علمیه قرار دارد قرآن مجید نیز باید این گونه باشد.

این مرجع تقلید به تبیین مسأله پیامبر اسلام در آیینه قرآن پرداخت و ابراز داشت: شاید برخی در این موضوع فعالیت هایی انجام داده باشند اما گفتار قرآن مجید درباره شخصیت والای رسول اکرم(ص) دامنه دارد؛ پرداختن قرآن به شخصیت پیامبر اسلام نه تنها عظمت ایشان را نشان می دهد بلکه پیام هایی برای انتخاب کردن مسیر زندگی دارد.

وی عنوان کرد: در قران مجید دو دسته صفت برای رسول اکرم(ص) بیان شده است، برخی از این صفات خلق و خوی پیامبر اسلام را بیان می کند و برخی دیگر به جنبه ای عملی زندگانی ایشان می پردازد، همچنین در برخی دیگر از آیات هر دو صفت در کنار یکدیگر مطرح شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه«لَقَدْ جَاءَکُمْ رَ‌سُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِ‌یصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَ‌ئوفٌ رَّ‌حِیمٌ» خاطرنشان کرد: در این آیه صفت مهم و والای رسول اکرم(ص) بیان شده است؛ خداوند در این آیه به جای منکم از انفسکم استفاده کرده است، این مسأله نشان می دهد که پیامبر از درون جان و روح انسان ها ظاهر شده و آشنای به تمام مشکلات و رنج های انسان است.

وی با اشاره به دومین وصف این آیه در زمینه شخصیت رسول اکرم(ص) گفت: خداوند خطاب به انسان ها می فرماید که درد و رنج های شما برای پیامبر درد آور است، این بدان معنا بوده که اگر انسان دارای مشکل و رنجی باشد به مانند این است که وجود مقدس خاتم النبیین به آن دچار شود.

این مرجع تقلید افزود: قرآن کریم در ادامه می فرماید که رسول اکرم(ص) نسبت به آن ها حریص است، حریص به کسی گفته می شود که به چیزی علاقه شدید داشته باشد؛ البته امروزه از کلمه حریص با عنوان منفی استفاده می شود اما در این آیه برای مبالغه در زمینه اهتمام پیامبر برای هدایت انسان ها از کلمه حریص استفاده شده است.

وی با بیان این که قرآن می فرماید خداوند به مؤمنان رئوف و رحیم است، اظهار داشت: بزرگان درباره تفاوت بین رئوف و رحیم گفته اند که رئوف پرمحبت نسبت به کارهای خوب بوده و رحیم پرگذشت بودن دربرابر کارهای خلاف است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه 159 سوره آل عمران ادامه داد: از این آیه استفاده می شود که رسول اکرم(ص) مظهر رحمت الهی است، در ادامه این آیه آمده است که پیامبر اسلام بد زبان و سنگ دل نبوده است.

وی ابراز داشت: با دقت می توان فهمید صفاتی که دشمنان برای پیامبر اسلام بیان کرده اند ریشه در خوبی های ایشان دارد و تعریف رسول اکرم(ص) از آن استفاده می شود، دشمنان وصله های همانند ساحر، مجنون، شاعر و مسحور را به ایشان نسبت دادند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ذم دشمنان برای پیامبر در واقع مدح ایشان است، عنوان کرد: چه خوب است انسان از مذمت های دشمن نکته های مثبت را اثبات کند؛ یکی از صفاتی که به پیامبر نسبت می دادند ساحر بود، عرب جاهلیت زمانی که دید قرائت قرآن پیامبر انسان ها را به ایشان جذب می کند چنین صفتی را به ایشان نسبت داد، این افراد جاذبه قرآن را سحر می دانستند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد گاهی پیامبر را مسحور می خواندند، مسحور به کسی گفته می‌شود که کسی او را سحر کرده باشد و کارهای خارق العاده انجام دهد، این نسبت نادرست نیز به دلیل مشاهده معجزات رسول اکرم(ص) است.

این مرجع تقلید با اشاره به مجنون نامیده شدن پیامبر اسلام از سوی دشمنان گفت: در زمان ایشان دشمنان برای جلوگیری از دعوت حق پیشنهادهای مهم مالی و مقامی می دادند، به دلیل این که رسول اکرم(ص) در برابر امتیازات مالی و مقامی استقامت کردند و دست از دعوت به دین اسلام نکشیدند، از سوی دشمنان مجنون نامیده شدند.

وی افزود: نسبت های دشمنان اسلام به رسول اکرم(ص) کاملا ضد و نقیض است، این افراد از سویی پیامبر را ساحر می خوانند که لازمه ساحر بودن هوش داشتن و باهوشی است، از سوی دیگر نیز این افراد ایشان را مجنون می دانند که شخص مجنون دارای هوش نیست، بنابراین ساحر و مجنون بودن و دیگر صفات با یکدیگر جمع نمی شوند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که افراد در مسیر باطل گفتارهای ضد و نقیض بسیاری می گویند، اظهار داشت: این افراد امروز چیزی می گویند و فردا سخن خود را تغییر می دهند و هر روز سخنی را می بافند.

وی با اشاره به این که صفات بیان شده برای رسول اکرم(ص) در قرآن کریم دارای پیام‌هایی است، ادامه داد: نخستین پیام این است که اگر پیامبر اسلام به این اندازه عظمت پیدا کرده به دلیل رعایت صفاتی بوده که در قرآن بیان شده است، از همین رو اگر انسان این صفات را رعایت کند به درجاتی خواهد رسید.

آیت الله مکارم شیرازی اکتفا به بیان عظمت قرآن را از مشکلات حال حاضر کرسی های تفسیر دانست و ابراز داشت: افزون بر بیان عظمت قرآن باید جنبه های عملی و راهکارها نیز با فضایل آمیخته شود، به عنوان مثال برخی به اندازه ای پیامبر اسلام را بالا می برند که ایشان را از اسوه و الگو بودن خارج می کند.

وی عنوان کرد: فضایل قرآن، پیامبر و اهل بیت(ع) در حد اعلی است اما رابطه بین پیامبر و امت و امام و مأموم باید حفظ شود تا قرآن مایه هدایت انسان ها قرار گیرد، اگر این چنین نشود قرآن فقط ذهنیات محسوب می شود وخارج از محدوده زندگی قرار می گیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم زحمت فراوان رسول اکرم(ص) برای دین اسلام را از دیگر پیام ها دانست و خاطرنشان کردند: حضرت در مسیر به ثمر رساندن دین اسلام بد زبانی ها و مشکلات بسیاری را تحمل کردند، امروزه نیز کشور میان سلسله ای از مشکلات قرار دارد که به وسیله صبر و تحمل می توان از آنان سر بلند خارج شد.

 

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

آیت الله العظمی جوادی آملی: راز توفیق علامه طباطبایی زندگی قرآنی بود

آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز طی سخنانی در این همایش به اهمیت علم تفسیر و جایگاه علامه طباطبایی به عنوان مفسر بزرگ جهان تشیع اشاره کرد.

وی در ابتدای سخنان خود به تقسیم مردم از منظر قرآن پرداخت و بیان داشت: قرآن کریم مردم را به دو گروه تقسیم می کند و می فرماید برخی با دنیا زندگی می کنند و برخی دیگر بر روی زمین و زیر آسمان زندگی کرده و از آب و هوا و درختان استفاده می کنند.

استاد برجسته حوزه به معرفی دنیا از منظر قرآن اشاره داشت و اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید حیات دنیا لهو و لعب و تفاخر و تکاثر است که همه این موارد برابر با پوچی است، اگر انسان نباشد دنیایی وجود ندارد اما با نبود انسان ، زمین و آسمان خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی با بیان این که کسانی که در دنیا زندگی می کنند گرفتار تکاثر هستند، اظهار داشت: این افراد اگر از هستی شناسی سخن بگویند سر از پوچ گرایی در می آورند، همچنین اگر دم از معرفت شناسی بزنند، از وهمی و خیالی بودن عالم سخن می گویند. اما کسانی که در زمین و زیر آسمان زندگی می کنند و نه با دنیا؛ اگر از هستی شناسی سخن بگویند، فیلسوف متأله شده و از وهم و خیال گذشته و از مرحله علم عادی می گذرند.

وی با بیان این که قرآن به هر عالمی بها نمی‌دهد، ابراز داشت: قرآن مطالب میانی را با علما در میان می گذارد اما مطالب اوحدی فهم و عالی را با «لقوم یعلمون و لقوم یعقلون» مطرح می کند؛ چنانچه بخش های عملی و سیاسی و اجتماعی را با عادل در میان نمی گذارد بلکه با افراد «قائم بالقسط» در میان می گذارد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: برخی عالم هستند و فقط یک سری اصطلاحات را فراگرفته اند اما برخی قائم به علم هستند، جنس قوم عالم و عاقل از جنس قوم عرب و عجم نیست، کسی جزء قوم عالم و عاقل است که از علوم حوزه و دانشگاه فراتر بیاید و قائم به علم و عقل باشد.

وی ادامه داد: اهل دنیا با امور اعتباری سروکار دارند؛ از همین رو نمی توانند نظر به حقیقت تکوین داشته باشند و به معرفت شناسی و مسائل علمی بپردازند، چنانکه پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید انسانی که در خواب می بیند صاحب پول و مقام و منصب شده است، وقتی بیدار شد می بیند که دستش خالی است؛ این خواب دقیقا مَثَل این انسانهاست؛ زیرا آنها وقتی از خواب دنیا بیدار شدند و در زمان احتضار، می بینند که دستشان خالی است.

وی با بیان این که چیزی ملک انسان می‌شود که همیشه همراه او باشد، ابراز داشت: چیزی که انسان را تا گور رها می کند ملک انسان نیست؛ کسی که در دنیا زندگی می کند خواب است، خواب نمی تواند مفسر، معرفت شناس و آشنای با تکوین تربیت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام حسین علیه السلام که فرمودند: «من در دنیا زندگی نمی کردم بلکه به آیات الهی که زمین است توجه داشتم» بیان داشتند: علامه طباطبایی همواره بیدار بود، وی در دنیا زندگی نمی کرد بلکه به زمین توجه داشت! مردان الهی نه تنها به سمت اعتبار و بازی نمی روند بلکه اعتبار، بازی و بازیگران دستشان به آنها نمی رسد؛ بنابراین بازی آنان را سرگرم نمی کند.

وی با تأکید بر اینکه دست‌یابی حیات طیبه، در گرو ایمان و عمل صالح است، بیان داشت: ممکن است کسی به دنبال لغو هم نرود ولی بگوید بچه های من، دوستان من و حزب من مرا مجبور کردند که فلان گفته را بگویم، چنین شخصی مصداق آیه سوره نور نیست چرا که ایمان و عمل صالح است که انسان را به حیات طیبه می رساند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: حیات طیب این است که انسان تمام نیازهای روز را فهرست کند، به پیشگاه قرآن کریم ببرد، از قرآن کریم جواب بگیرد و جواب این نیاز را با گفتار یا نوشتار به جامعه منتقل کند تا مظهر هو الحی الذی لا یموت شود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که علامه طباطبایی از حیات طیبه برخوردار بود، اظهار داشت: اسوه برای ما کسی است که طیب تر و پاکتر از همه است؛ علامه طباطبایی از یک حیات طبیه ای برخوردار بود که سعی کرد در دنیا زندگی نکند به همین خاطر به دنبال عناوین اعتباری نبود؛ حوزه نیز نباید به این بسنده کند ، بلکه باید این روند را گسترش دهد.

آیت الله جوادی آملی با بیان این که ارتباط با قرآن خستگی ندارد، اظهار داشت: قرآن مثل نور خورشید است که هیچ کسی از آن زده و خسته نمی شود و اگر معرفت داشته باشد می فهمد که هستی اش به این نور وحرارت بستگی دارد، اگر کسی در دل خود ذره ای آمادگی داشته باشد نور قرآن کریم او را به عقیق یمن تبدیل می کند، خاصیت نور این است که سبب رشد می شود.

وی ادامه داد: قرآن این هنر را دارد که انسان ها را بپروراند البته به شرطی که انسان در تکاثر زندگی نکند و در اختیار کوثر باشد، کسی که اهل تکاثر است به یقین نمی تواند کوثر را درک کند؛ کسی که کوثری سخن می گوید باید کوثری فکر کند اگر کسی کوثری سخن بگوید اما تکاثری فکر کند به قرآن نمی رسد.

استاد برجسته حوزه بیان داشت: هر وقت از این من و ما و از این القاب نجات پیدا کردیم و نه بیراهه رفتیم و نه راه کسی را بستیم خداوند با قرآنش با ما حرف می زند. راه اهل قرآن شدن همیشه باز است؛ کلام الهی انسان را زنده می کند و بالا می برد؛ قرآن را خداوند آنگونه که باران را نازل کرده است نازل نکرد ؛خداوند قرآن رابه زمین نینداخت؛ بلکه به زمین آویخت؛ این حبل هم مانع از افتادن انسان می شود و هم باعث صعود انسان می شود.

وی بیان کرد: اساتید قرآن مزیت های بسیاری دارند؛ قائمان به عقل و علم و عدل می توانند شفیع شوند؛ آنها هم شفیع هستند و هم مقبول الشفاعه هستند.

آیت الله جوادی ضمن توصیه به اساتید تفسیر مبنی بر برگزاری هر چه بیشتر جلسات تفسیر عنوان داشت: کلام خداوند متعال ، انسان را زنده نگه داشته و او را تغذیه می کند و بالا می برد، از همین رو اساتید تفسیر به جای هفته ای یکبار تفسیر گفتن باید چند روز را به این کار تخصیص دهند؛ انسان باید با اعتصام به حبل الهی خود را به درجات عالیه برساند.

وی اظهار داشت: خاصیت علم، افزایش ظرفیت ظرف است؛معنویات، علوم و معارف الهی نه تنها ظرفیت انسان را پر نمی‌کند بلکه ظرفیت انسان را افزیش می‌دهد، آن عطیه الهی که می‌آید، استعداد انسان را افزایش می‌دهد و هرچه استعداد بیشتر شد برخورداری های انسان نیز بیشتر می‌شود.

وی در پایان  اظهار داشت: انسان باید بداند که در دنیا زندگی می کند یا در زمین! مادامی که انسان در دنیا باشد فقط یارانه می گیرد، اما اگر در زمین باشد با آیات الهی زندگی خواهد کرد.

 

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

آیت الله یزدی: تفسیر روان قرآن برای جوانان ارائه شود

آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری دیگر سخنران یازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه علمیه قم بود که در سخنانی اظهار داشت: زمانی که ما از اصفهان به قم آمدیم درس تفسیری وجود نداشت، فقط درسی ساده در حد ترجمه مشاهده می شد.

وی افزود: زمانی که مرحوم علامه طباطبایی درس تفسیر خود را آغاز کردند در اوایل شکل گیری این درس تعداد نه چندانی از طلاب حضور داشتند اما آهسته آهسته و زمانی که معلوم شد که سبک تفسیر علامه با دیگر اساتید تفاوت داشته و در کنار تفسیر مسائل مورد نیاز انسان همانند موضوعات اجتماعی بیان می شود، جلسه تفسیر این عالم دینی پر جمعیت شد. علامه طباطبایی زحمات بسیاری برای به ثمر رساندن تفسیر المیزان کشیدند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی برای پاسخ به سؤالات، مقدماتی را فراهم می کرد تا شخص سؤال کننده بتواند خودش نتیجه بگیرد، اظهار داشت: یکی از خصایص بیان این عالم دینی این بود که به صورت مستند و مستدل سخن می گفتند و برای تفهیم بیشتر مقدماتی را ارئه می کردند.

وی تفسیر قرآن را کاری سخت توصیف کرد و ادامه داد: تفسیر به این دلیل سخت است که قرآن از علم مطلق الهی نزول کرده و به صورت حروف و کلمات تنظیم شده است، این کتاب عزیز به واسطه امین وحی در قالب حروف بر انسان ها فرود آمده است.

آیت الله یزدی با بیان این که حروف و کلمات قرآن الهی است، ابراز داشت: انسان نباید به خود اجازه بدهد که در تفسیر قرآن به جای حروف و کلمات آن از حروفی و کلمات تفسیری دیگر استفاده کند، متأسفانه برای برخی رسم شده است که کلمات قرآن را با «تفسیر به رأی» به معنای دیگر می برند، باید گفت خود خداوند می توانست فلان لغت را بیاورد اما این کار را نکرده است.

وی عنوان کرد: با دقت بیشتر می‌توان راز انتخاب لغت های خاص از سوی خداوند را فهمید، از همین رو باید دانست که خود کلمات قرآن کلمات دیگر آن را توضیح داده و تفسیر می‌کند؛ بنابراین نباید بلافاصله به سراغ سنت رفت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از مفسران بر ادبیات قرآن تکیه کرده و اعجاز این کتاب الهی را از طریق ادبیات آن اثبات می کنند، خاطرنشان کرد: برخی نیز بیشتر بر مسائل فلسفی و روایی تأکید می کنند، قرآن فقط با فلسفه، روایت و ادبیات معرفی نمی شود.

وی قرآن را دوره ای از احکام الهی عنوان کرد و گفت: قرآن کتاب فقه است، متأسفانه امروزه در دروس حوزه نخست اقوال علما درباره مسأله مورد نظر ذکر شده و سپس قولی که از نظر مدرس قوی تر است در ذهن مستمع تقویت می شود که این کار قدرت استنباط و تحقیق را از طلبه سلب می کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بعد از مطرح کردن اقوال، روایاتی خوانده می شود و اگر زمانی باقی ماند و نیاز شد آیه ای از قرآن خوانده می شود و هیچ استدلالی به آن صورت نمی گیرد، این در حالی است که قرآن نخستین ادله اربعه محسوب می شود؛ بسیاری از علمای سابق استفاده و استنباط قرآن را بر دیگر مسائل مقدم می کردند.

وی با بیان این که متأسفانه در حوزه مقدسه علمیه رسم شده که در پایان درس و در صورت نیاز از قرآن استفاده شود، اظهار داشت: این در حالی است که نخست باید آیه قرآن خوانده شود و سپس از سنت که کمک قرآن است باید استفاده کرد، بعد از مراحل باید فتاوای علما بیان شود.

آیت الله یزدی با اشاره به این قرآن کتابی کهنه شدنی نیست، عنوان کرد: قرآن کتابی همیشه زنده است که هر روز مسائل جدیدی دارد؛ بنابراین در مسأله تفسیر نباید فقط به بخشی خاص تکیه و بسنده کرد؛ از مزیت های تفسیر المیزان جامع بودن آن است که شامل تمامی موضوعات از قبیل اجتماعی، فلسفی و ادبی می شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از روزی که علامه طباطبایی تفسیر گفتند، این علم مهم در جریان حوزه های علمیه قرار گرفت اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم ولی در مسیر تکامل هستیم؛ تفسیر قرآن کریم کاری بسیار مهم بوده و سخت است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که علامه طباطبایی به صورت عملی آموزش داد که در بحث های معرفتی سنگین و پیچیده تا زمانی که اهلش پیدا نشود باید از بیان آن حقایق خود داری کرد، گفت: از ائمه طاهرین(ع) در این زمینه که مسائل خاص را باید برای افراد خاص گفت روایات بسیاری داریم، ممکن است که اساتید به حقایقی دست پیدا کرده باشند که شاگردان از درک آن عاجز هستند، از همین رو مرحوم علامه مسائل معرفتی سنگین را در جلساتی جداگانه به شاگردان خاص خود همانند حضرت آیت الله جوادی آملی و آیت الله امینی بیان می کردند.

وی افزود: اگر اساتید مسائل خاص را برای شاگردانی که ظرفیت دریافت معارف سنگین الهی را ندارند بیان کنند آن ها دچار لغزش و مشکلاتی می شوند، شکر خدا امروزه مفسران بسیار خوبی در حوزه علمیه مشاهده می شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همواره قرآن سخنان جدید دارد و می تواند پاسخگوی مسائل روز شود، اظهار داشت: بسیاری از مسائلی که در کتب فقهی نیز وجود ندارد در قرآن کریم موجود و قابل استخراج است.

وی ادامه داد: قرآن بدون سنت قرآن نیست، سنت نیز بدون قرآن سنت به حساب نمی آید؛ سنت و قرآن در کنار یکدیگر توصیه شده از سوی رسول اکرم(ص) است، روایات تفسیری نباید نادیده گرفته شود؛ بنابراین قرآن بدون سنت به ویژه در مسائل معرفتی خاص قابل تفسیر نیست؛ وی در پایان با اشاره به گسترش تفسیر قرآن در حوزه ها تاکید کرد تمامی موفقیت ها و پیشرفت های کشور به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) است.

لازم به ذکر است، آیت الله یزدی در ابتدای ورود به بیت شریف علامه طباطبایی از کتابخانه این عالم ربانی بازدید کرد و از تلاش بانیان و مسئولان دارالقرآن علامه طباطبایی در احیا و بازسازی این بیت که زمانی محل زندگی و تدریس ایشان بوده است، تقدیر کرد.

 

برگزاری 405 درس تفسیر تربیتی و موضوعی در حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم در اختتامیه  یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، بر ضرورت توجه بیشتر به تفسیر قرآن کریم تاکید کرد و گفت: اگر به قرآن بی توجهی شود پیامبر اکرم(ص) در پیشگاه خداوند شهادت می دهد امت من قرآن را در مهجوریت گذاشتند.

وی با بیان اینکه مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم از 6 سال گذشته در راستای مهجوریت زدایی از قرآن کریم تلاش خود را آغاز کرده و شورای منتخب زحمات بسیاری را در این زمینه متحمل شده است، تصریح کرد: امروز 405 کرسی تفسیر ترتیبی و موضوعی در حوزه علمیه قم برگزار می شود که شاهد بارزی از تحول مثبت در حوزه علمیه می باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله العظمی سیستانی و مراجع نجف در دیدار با اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین از توجه به درس تفسیر قرآن در حوزه ابراز تقدیر کردند، گفت: حوزه ای که هزار استاد سطح عالی دارد نباید به 405 کرسی اکتفا کند؛ از اساتید تقاضا داریم به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام میرکتولی افزود: آیت الله العظمی مظاهری نیز در دیداری تاکید کردند بحث تفسیر را هرروز بیست دقیقه در ابتدای درس فقه خود ارائه می دهم و از اساتید بخواهید نسبت به تفسیر قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در پایان از آیت الله یزدی به پاس حمایت از مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه تقدیر کرد و گفت: امروز نیمی از اساتید حوزه وارد عرصه تفسیر قرآن شده اند و از اساتید سطوح عالی خواهشمند هستیم از آغاز سال تحصیلی جدید، نسبت به تدریس تفسیر قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشند.  

 

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

نجفی قدسی: بیت شهید مدرس دارالقرآن و حوزه علمیه می‌شود

مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی  طی سخنانی در این  همایش بزرگ، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که به ما این توفیق را عنایت کرد تا بتوانیم باری دیگر در این بیت نورانی میزبان عالمان و مفسران قرآن کریم باشیم.

وی گفت: در طول مدت سه سالی که از زمان بازسازی این بیت شریف می‌گذرد توفیق داشته‌ایم تا بار‌ها جلسات و همایش‌های قرآنی را در این مکان برگزار و در خدمت عالمان ومفسران قرآنی باشیم.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود از خریداری بیت عالم مجاهد آیت الله سید حسن مدرس توسط این دارالقرآن در تهران خبر داد و افزود: هم اکنون در حال بازسازی بیت این عالم بزرگ هستیم.

وی گفت: در تلاش هستیم تا این بیت هرچه زود‌تر آماده و در سالروز شهادت ایشان افتتاح شود تا بتواند همچون دارالقرآن علامه طباطبایی محلی برای برگزاری جلسات، همایش‌ها و فعالیت‌های قرآنی شود.

نجفی قدسی با بیان اینکه آیت الله مدرس در بیت خود به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت، تصریح کرد: در تلاشیم تا این بیت به یک حوزه علمیه، دارالقرآن و نیز مرکزی برای معرفی آثار آیت الله مدرس تبدیل شود.

 

یازدهمین همایش بزرگ اساتید تفسیر حوزه علمیه قم  برگزار شد

تقدیر از مفسران برتر قرآن کریم حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی

یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم با تجلیل سه تن از مفسران و فعالان قرآنی به کار خود پایان داد.

مرتضي نجفي قدسي مدير دارالقرآن علامه طباطبايي در مراسم اختتامیه این همایش به معرفي مفسران نمونه يازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن کريم پرداخت و اظهار داشت: آيت الله فقيه ايماني از علماي بزرگ اصفهان هستند که موفق به نگارش تفسير «نورالقرآن» در قالب بيست جلد شدند و اين کتاب تفسير با ترجمه به زبان انگليسي در کشورهاي اروپايي و آمريکايي بسيار مورد توجه قرار گرفته است که حجم انبوه نامه هاي مخاطبان خارجي از اقصي نقاط غرب به موسسه ايشان مويد اين مسأله است.

وي تصريح کرد: آيت الله فقيه ايماني تلاش بر تبليغ اسلام از منظر قرآن کريم در کشورهاي غربي داشته است.

مدير دارالقرآن علامه طباطبايي با بيان اينکه حجت الاسلام والمسلمين رضايي اصفهاني، از اساتيد تفسير، دوره تفسيري «مهر» را تاليف کرده است، ابراز داشت: همچنين حجت الاسلام والمسلمين علي اکبر بابايي در عرصه علوم قرآني تاليفات متعددي از جمله «مکاتب تفسيري» را در قالب سه جلد ارائه کرده اند.

نجفي قدسي با اشاره به اينکه مقرر بود در اين همايش از آيت الله خزعلي به عنوان يکي از مفسران نمونه قرآن تجليل شود، گفت: اين مفسر قرآن به دليل کسالت و بستري شدن در بيمارستان نتوانستند در اين مراسم حضور يابند.

در این همایش از آیت‌الله سید کمال فقیه ایمانی صاحب تفسیر نورالقرآن، حجت‌الاسلام علی اکبر بابایی مؤلف کتاب‌های روش‌شناسی تفسیر و مکاتب تفسیری به عنوان محقق علوم قرآنی و محمد علی رضایی اصفهانی صاحب دوره تفسیر قرآنی مهر و مترجم قرآن، تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

telegram 19dey.com

تگها: همایش اساتید تفسیر, حوزه علمیه قم, دارالقرآن علامه طباطبایی قم

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ٢٩-٠١-١٣٩۴, ١۵:۴٨