سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

پاسخ رحیم‌پور ازغدی به سخنان روحانی

در حالی که دو روز قبل رئیس جمهور در جمع هنرمندان از تقسیم هنرمند به ارزشی و غیر ارزشی انتقاد کرد رحیم پورازغدی در سخنانی اظهار داشت: می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم، یکی کردن اینها کاسبی است.
در حالی که دو روز قبل رئیس جمهور در جمع هنرمندان از تقسیم هنرمند به ارزشی و غیر ارزشی انتقاد کرد رحیم پورازغدی در سخنانی اظهار داشت: می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم، یکی کردن اینها کاسبی است.

به گزارش مهر، جلسه سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع مفهوم یابی اسلامی در سینمای دینی عصر پنج شنبه ساعت 18 در سالن شماره یک سینما فلسطین برگزار شد.

رحیم پور ازغذی در بخشی از سخنان خود در این همایش با بیان اینکه عده ای به اسم برابری طلبی و صلح دوستی می خواهند مرزهای حق و باطل را بردارند گفت: این جریان یک جریانی است که اصلا خط قرمز و اصول ندارد.

وی ادامه داد: من معنی این جمله را نمی فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند، دغدغه ریاست دارند. اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم. یا این حرف بی معنا است و یا شرک و توحید با هم مساوی هستند. یکی کردن اینها کاسبی است.

ازغدی در ادامه افزود: طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، یک دسته اهل اغوا هستند و یک دسته هستند که استثنا می شوند و دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آیا شعر دعبل و شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن اینها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبیا قرار دارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل سخنانش اضافه کرد: اگر گفتیم آدمها را خط کشی نکنیم و آدمها را دفع نکنیم مسئله دیگری است. اهل بیت حتی برای شاعر شراب خوار که شعر عدالتخواهانه سروده است هدیه و صله فرستاده اند. یعنی هنرمندی را که تقوای اخلاقی نداشته و شعری در مسیر تقوا گفته است بدون تأیید فساد شخصی اش، شعرش و هنرش را صد در صد تأیید کرده اند و برایش صله و هدیه فرستاده اند و حتی از او خواسته اند شعرش را تکرار کند و خودشان هم ابیاتی به آن اضافه کرده اند.

وی در عین حال در نقد نگاه قبیله ای گفت: باندی نگاه کردن همیشه اشتباه است و همینطور که شما در این رفت و برگشت های سیاسی آدمهایی دیده اید که مثلا یک روز درباره شفای یک مریض از امام رضا فیلم می ساخت و یک روز دیگر درباره سکس و فلسفه! به لحاظ قانون اجتماعی خودی و غیر خودی نداریم، همه خودی اند تا وقتی که قانون نقض نشده باشد. اما به لحاظ ارزشی باید گفت که خود خداوند آدمها را به ارزشی و غیرارزشی تقسیم کرده است. حضرت امیر فرموده اند ما در زمان پیامبر وقتی پرچم حق بالا رفت حتی با نزدیک ترین خویشانمان در افتادیم و گفتیم از این به بعد تقسیم ما بر اساس خون و نژاد نیست و از این به بعد ما از دو امت متفاوت ایم چرا که به ارزش های متفاوت معتقدیم.

رحیم پور در توضیح بیشتر درباره این سوال که آیا هنرمندان و سینماگران را می توان به حق و باطل تقسیم کرد یا خیر گفت: یکی از عرصه های تولی و تبری عرصه هنر و فرهنگ است منتها به روش درست. انقلاب هم همینطور بود و دنیا را دو صف کرد. اگر دقت کنیم می بینیم که معاویه هم به امام حسن (ع) ایراد می گرفت که اینها جامعه مسلمین را دو تکه کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن می گوید مردم با هم بودند و انبیا آمدند و دو دسته شان کردند. همه اهل فساد و خرابی بودند و پیامبران آمدند دو دسته شان کنند، به بعضی بشرها توهین کردند اما از اصل بشریت دفاع کردند. تفکر اباحه گر می گوید صورت بشر کافی است، اما انبیا می گویند که صیرت بشر مهم تر از صورت اوست.

ازغدی تذکر داد: جریان مکتب هنر اسلامی باید اهل مدارا باشد، به دیگران احترام بگذارد و به تکنیک و صنعت مسلط باشد. این جریان آزاد اندیشی دارد، طرفدار آزادی بیان و رقابت سالم است اما آن از اباحه گری که از تقسیم بندی حق و باطل می گریزد منافع خودش را مهم تر از حق می داند و محورش همیشه مدافع منافع خودش است، جدا است.

این استاد دانشگاه در توضیح حساسیت امور فرهنگی گفت: انقلاب اسلامی وظایف مادی داشته و دارد اما یک انقلاب مادی نبوده، اصلا شروعش یک حرکت غیر مادی بوده است. شروع انقلاب توهین در یک مقاله به امام بود. اولین شهیدش هم یک طلبه در قم، و فرزند آقای خزعلی بود، آنهم در عکس العمل به یک کار ظاهرا فرهنگی. پیامبر هم بعد از فتح مکه همه را بخشید به جز شاعرانی که شعر مبتذل و توهین آمیز حتی در مورد بدن و چهره زنانی که به اسلام پیوسته بودند می سرودند. پیامبر در مورد اینها گفت هر جا که هستند آنها را به قتل برسانید ولو اینکه به پرده کعبه آویخته باشند.

گفتنی است رییس جمهوری دو روز قبل در سخنان خود در دیدار جمعی از هنرمندان و اعضای تشکل های فرهنگی وهنری، گفته بود، تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی بی معناست زیرا هنر خود ارزش است.

رییس جمهوری تصریح کرد: هنرمند جهان را بازآفرینی می کند و کار او در مسیر ارزش های الهی است.
telegram 19dey.com

تگها: : ازغدی, روحانی, ارزش

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
فیروز    20 دی 1392 19:24
با احترام به نظر آقای ازغدی بایستی متذکر شویم که نظریات ایشان که امیخته با اسلام شناسی و فلسفه وکلام و تاریخ می باشد زمانی میتواند به منصه ظهور برسد که در مقام عمل بتوان انها را پیاده کرد که در زمان ریاست آقای شمقدری بر سینمای انقلاب اسلامی ایران و فامیل هایشان در وزارت ارشاد دیدیم که هنر ارزشی و غیر ارزشی هر دو تعطیل شدند. بنابراین دو شقه کردن انسانها خودش کاسبی می باشد.
عبد    20 دی 1392 23:52
به نظر من هم , واقعا ایشان آنجا که در تحیر از تقسیم هنر ارزشی و ضد ارزش بنای مطلب را با توصیفات آتی و شعرای صدر اسلام و بیان امیر مومنان در مرز های جدید بین حق و باطل و سایر مطالب القا نادرستی در یک قیاس خطا و مفهوم غلط ابتدایی که در ذهن دارند را بیان می کنند. هنر قابل مرز بندی نیست . آنچه ضد ارزش به هنر با مصادیق منتسب می نمایند هنر نیست هنر را که نمی توان ضد ارزش متصور شد بلکه تجلی ارزشها در هنر نمود و چون ارزشها در طریق کمال و معرف خدا قرار گرفت هنر زبان واحد و قابل فهم در رفع مرزها و سدها و بستر و جاذب برای نزدیک شدن به ارزش ها می باشد اتفاقا تمثیلی هم که آمده دلیل این عرض بنده که اگر هنر به هنرمند و مکتب او بدانینم از اثر هنر در زبان واحد برای جذب به ارزشهاست. نمی شود هنر به صرف صنف یا شخص یا ملیت و مکاتب خالق آن هنر دانست اگر هنر به معنای و منزلت خود باشد ارزش است . همانطور که مقام فرمایش مولا امیر مومنان علیه السلام نیز قابل تامل در قیاس خارج شان ایشان و مشخصا موارد دیگر تمثیلات ایشان آمده کجا انبیاء یا آقا امیر المومنین خطی برای جدا نمودن مردم و فاصله انداختن بین آنها ترسیم می کردند در مقام امام معصوم که ولی خداست مگر خودی و غیر خودی و مرز بندی و اینگونه قصاص پیش از جنایت نمودن که بنده از صحبت ایشان متوجه شدم متصور است.
هادی    21 دی 1392 08:29
قرآن و پیامبر مردم را دو قسمت کردند
فیروز: ... بنابراین دو شقه کردن انسانها خودش کاسبی می باشد.
!!!
هادی    21 دی 1392 12:33
حرف براساس نظر شنونده زدن ونظر او جلب کردن کاسبی نیست
علی    21 دی 1392 14:09
ضمن احترام به اقای رحیم پور باید بگیم صحبتهای ایشان در همه امور اقتصادی و سیاسی و دینی که کاسبی نیست اگه رئیس جمهور صحبتی کردن منتخب آحاد مردم است شما که سالها در رکاب هم کیشانتان در دولت اقای احمدی نژاد رکاب زدید کاسب نیستید ولی رئیس جمهور که از هنر و هنرمند دفاع میکند کاسب است
علی    21 دی 1392 16:41
متاسفانه آقای ازغدی حرف بهشتی و امام موسی صدر زمان آیه الله حسن روحانی را نفهمید براش متاسفیم
هامون    22 دی 1392 04:19
نفس هنرارزشمند است ولی هنر میتواند در جهت غیر صحیح استفاده شود . مثل خیلی از فیلم های ضد اخلاقی .هنرمندی هم که در اینگونه فیلمها بازی کند هنرمند ارزشی نخواهد بود .(بدون توجه به جناح و جناح بازی).
م    22 دی 1392 10:02
اين رحيم پور ديگه كيه از كجا اومده چه كاره هست؟
ارتين    23 دی 1392 06:14
فیروز,
هنر ارزشي فعلا كار هاي بابك زنجاني است
ازغندي گرامي نفس ات از جاي گرم در مياد
مجید    24 دی 1392 06:18
اونچه که آقای ازغدی توجه نکردند این است که منظور آقای روحانی این بوده که هنر بدون ارزشها و آموزه های دینی اصولاً هنر نیست و هنرمندی که به قول آقای ازغدی در فیلم آنچنانی بازی می کند و یا شعر آنچنانی می سراید در دایره هنرمندان قرار ندارد و هنرمند نیست . ایشان در پاسخ آقای روحانی رئیس جمهور محبوب آحاد ملت ایران عجله کردند و از هول هلیم افتادند توی دیگ !!
masud    26 دی 1392 08:04
کلمه کاسبی اعلام جنگ مباشد
عباس    27 دی 1392 05:57
با احترام به نظر آقای ازغدی ، چرا ایشان در دوره جناب آقای احمدی نژاد در مقابل آن همه سخنرانیهای قابل بحث هیچگاه انتقاد یا مطلبی ایراد نفرمودنند؟
اصلاح طلب.اصولگرا    2 بهمن 1392 06:11
اين آقاي ازغدي كلا انسان مغروری است .. بود در زمان احمدي نژاد حرف بزند .از خيانت ها وغارت ها حرف بزند يا از ادبيات وبي كلاسي احمدي نژاد بگويد حالا بيدار شده ايشان ....
حسن    2 بهمن 1392 16:27
در این که آقای رحیم پور انسان باسواد ومتدینی هستند هیچ شکی نیست اما نمی دانم چرا درست به سخنرانی دکتر روحانی گوش نداده اند.دکتر روحانی هنر را یک کار بی عیب می داند که ذاتش با خیر ونیکی یکی است .پس طبق گفته های دکتر روحانی شخصی یا مجموعه ای که مروج بی اخلاقی است را نمی توان هنرمند نامید چون ذات کارش با خیر ونیکی همراه نیست .
ناشناس    4 بهمن 1392 11:00
برادران محترم چرا وقتی انتقاد می کند شماها سعی می کنید به احمدی نژاد ربطش می دهید.
مختار    2 اردیبهشت 1393 09:42


گالیله به جرم واقع بینی به دار مجازات حاگمان جور آویخته شد اما زمین همچنان به دور خورشید می چرخد.

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 16
همه مطالب تاریخ: ٢٠-١٠-١٣٩٢, ١٧:٢٩