سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

کیانوش عیاری سکوتش را شکست: همه کرگدن شده‌ایم

بروز شده : ۵-١١-١٣٩٣, ١٨:٢۵    نسخه چاپی    
کیانوش عیاری کارگردان سینما با اشاره به مشکلات اکران «خانه پدری» و توقیف آن توضیح داد که این مشکلات تجربه غم انگیزی بوده که باعث شد فرو بریزد.

کیانوش عیاری در دومین جلسه انجمن بازیگران که عصر روز گذشته جمعه سوم بهمن ماه در محل خانه سینما برگزار شد با اشاره به مشکلاتی که برای اکران فیلم سینمایی «خانه پدری» به وجود آمده است، گفت: «خانه پدری» تجربه غم انگیزی برای من در حوزه فعالیت های سینمایی به شمار می رود و غم انگیزتر از آن اینکه من در این تجربه متوجه شدم که همه کرگدن شده ایم. من برای مشکلاتی که برای «خانه پدری» به وجود آمد واقعا فرو ریختم و اگر یک انسان معمولی تر بودم شاید به دلیل این اتفاق کُپ می کردم و مدتی در خلوت خودم می رفتم اما من اینگونه نیستم و از الان به فکر فیلم بعدی هستم.

وی ادامه داد: متاسفانه از ابتدا و از همان نمایش اولیه تجربه سینمایی من با نام «تنوره دیو» سوءتفاهم نسبت به آثار من وجود داشت. به گونه ای که یک به یک فیلم های من را ویران کردند و هیچ استثنایی برای آن قائل نشدند. البته شما از برخی از این اتفاقات آگاه هستید و از برخی دیگر اطلاع ندارید چراکه من از برملا کردن مشکلاتم خجالت می کشم.

وی تاکید کرد: اگر من فردا بخواهم فیلمی درباره طالبان بسازم چه باید بکنم؟ آیا نباید نشان دهم که این گروه نماز می خوانند و در جلسات مذهبی حضور دارند. در حالی که اگر بخواهم این فیلم را بسازم نباید به نماز خواندن طالبان اشاره کنم چراکه به نوعی به معنای سخره گرفتن تمایلات مذهبی این گروه است.

به گزارش مهر عیاری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که برای «خانه پدری» وجود داشت یک چنین مسائلی بود به عنوان مثال مهران رجبی یک شخصیت مذهبی کربلا رفته است. فردی که دختر خود را به دلیل تعصب می کشد. برخی از دوستان اصرار داشتند که مذهبی بودن مهران رجبی در این فیلم بدنام کردن مرد مسلمان در جامعه است. من چگونه می توانستم این شخصیت را در داستان نشان دهم مثلا شغل او را در آن دوران لوکوموتیو ران یا آپاراتچی نشان می دادم؛ شغل هایی که در آن زمان افراد مذهبی به سمت آن نمی رفتند در این صورت حتما مشکلی برای فیلم پیش نمی آمد.

این کارگردان سینما ادامه داد: اگر این فیلم قرار بود درباره یک خانواده فرنگ رفته ساخته شود آن وقت از نظر درک برای مخاطب مشکل ساز می شد چراکه در آن دوره افرادی که پیشینه حضور در فرنگ را داشتند چنین نگاهی را دنبال نمی کردند. متاسفانه پوست کلفتی و کرگدن بودن ما یک ضعف و یک اشکال است که ما دچار آن شده ایم.

عیاری در پایان با اشاره به اینکه در «خانه پدری» به دنبال به رخ کشیدن کارگردانی‌ خودش نبوده است، گفت: اگر می خواستم خود را در این فیلم نشان دهم می توانستم سکانسی که پدر سنگ را بر سر دختر خود می زند و آن را به قتل می رساند وحشتناک تر و ملتهب تر از آنچه که در فیلم آمده است نشان دهم. من تمام سعی خود را کردم تا در «خانه پدری» خود را نشان ندهم.

telegram 19dey.com

تگها: کیانوش عیاری، فیلم، خانه پدری, کرگدن

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ۵-١١-١٣٩٣, ١٨:٢۵