سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

گفت وگو با هنرمند نام آشنای گرافیک ایران

زندگی در سایه سار خط و نشانه

من از دوران ابتدایی علاقه ام را کشف کردم و 20 و اندی سال کار کردم اما هنوز مانند یک دانشجو مشق و فضاها را تجربه می کنم و از همه بدون این که کسر شانم شود کمک می گیرم.

فاطمه محمدی

نزدیک به شش دهه از عمر طراحی و گرافیك در ایران می‌گذرد و نسل پنجم طراحان زندگی همراه با طراحی خود را آغاز كرده‌اند اما هنوز گرافیك ایرانی و هنرمندان آن، چنان كه باید شناخته شده نیستند. 
یكی از این گرافیست های بنام ایرانی که در عرصه تایپوگرافی فعالیت چشم گیری را داشته و خیابان های قم را با خط نوشته انی احامی ابدا عن دینی در محرم و صفر همراه کرده بود مسعود نجابتی است که در میان فعالان و دوست داران گرافیک، کمتر کسی هست که استاد را نشناسد.

وی در سال 1346 در تهران متولد و از سال 63 عضو انجمن خوشنویسان و انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران شد و فعالیت حرفه ای خود را در سال 67 آغاز و کارشناسی ارشد گرافیک خود را در سال 76 از دانشگاه هنر دریافت کرد و از سال 1375 تاکنون در رشته گرافیك و تایپوگرافی دانشگاه تهران تدریس می کند.

وی تاکنون 500 اثر پدید آورده و در پنج نمایشگاه انفرادی و 40 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت کرده و هم اکنون مدیر کانون هنر شیعی است.

داوری جشنواره ها و نمایشگاه های متعدد استانی و کشوری، دریافت جوایز و لوح تقدیرهای متعدد،­ عضویت در انجمن طراحان گرافیك ایران و انجمن بین­المللی تایپوگرافی، تالیف كتاب خط در گرافیك برای آموزش طراحی فونت «پرشیا» برای شركت «بیت الكریم» در آمریكا از دیگر افتخارات استاد نجابتی تا به امروز است.

تعداد زیادی از لوگوهای ادارات، سازمان ها، جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی، جلدهای کتاب و پوسترهایی که تا به حال دیده اید اثر استاد نجابتی است که کارهای او بیشتر بر محور خط می گردد.

این ویژگی ها ما را بر آن داشت تا ببینیم فضای ذهنی و کاری استاد به چه شکل است و چگونه انرژی نهفته در حروف را کشف و به نمایش می گذارد و محصولاتی را عرضه می کند که گنجینه حروف فارسی سربسته باقی نماند اما روزها و بارها تماس با وی نتیجه ای در برنداشت و ما در افتتاح یکی از نمایشگاه های خط و نشانه، استاد را غافلگیر کردیم زیرا وی می گوید اهل مصاحبه و حرف نیست.

استاد با طفره رفتن از مصاحبه بالاخره شروع به گفت وگو کرد و گفت: روزگاری متصور بودند که در حروف فارسی قابلیتی برای هنرنمایی هنرمند وجود ندارد اما امروزه هنرمندان این عرصه پوستر کارهای گرافیکی و حتی نشان را طراحی می کنند.

وی ادامه می دهد: هنرمندان ما در گذشته به سراغ حروف لاتین می رفتند زیرا زبان فارسی به هم پیوسته بود و فونت ها برای حروف لاتین زیاد بود اما با همت اساتید فارسی زبان امروز شاهد خلق آثار فاخری در کشور هستیم.

این هنرمند خط و نشانه گفت: یکی از فجایعی که پیش از این هم روی داده این است که اصرار بوده که فارسی را به لاتین نزدیک کنند اما ثابت شده که خط فارسی و عربی قابلیت هایی را دارد.

وی افزود: علاقمندان و کارشناسان غربی در جشنواره های خارجی می چرخند تا کارهای فارسی را ببرند زیرا حدود 60 سال است که حروف لاتین خودنمایی کردند و جذابیت خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: تمام لوگوهای لاتین در ایران باید معادل فارسی داشته باشند مگر شرکت هایی که نیاز جهانی برای تبلیغ و مطرح شدن دارند.

نجابتی در پاسخ به این سوال که علی رغم پیدایش ابزارهای پیشرفته کار چگونه هنر دست هنوز ماندگار است؟ گفت: در تمام دانشگاه های دنیا کار دست جای خود را دارد و با وجود این که غربی ها پیشگام تر و جلوتر از ما در این عرصه هستند اما به کار دست اهمیت می دهند و البته کاری که نیاز به طراحی و ویرایش و بررسی دارد نیاز به کار دست نیز خواهد داشت.

وی که از همان ابتدا سعی بر تمام کردن گفت وگو داشت و می گفت اهل صحبت نیست با دیدن علاقمندانی که دور ما برای شنیدن پاسخ های استاد جمع شده بودند، می گوید: در نمایشگاه سواد و بیاض که چندی پیش برپا بوده حتی رنگ ها را در برخی کارها حذف می کند تا قدرت حروف فارسی را بیشتر نشان دهد.

وی در آن نمایشگاه به پشتوانه مهارت و اشراف در کار، عنصر زیبای رنگ را حذف می کند تا فرم و فضای پر و خالی بهتر مطالعه شود و ذائقه علاقمند مخاطب را ارضا کند.

زندگی در سایه سار خط و نشانه

 

این گرافیست برجسته کشور معتقد است قدرت تصویرسازی با حروف هنری است که هنرمندان را به سوی خود می کشاند و به او قدرت مانور روی کلمات و چینش هنرمندانه آن ها در کنار هم را می دهد و استفاده خلاق از حروف فارسی قابلیت های مختلف خط فارسی را به منصه ظهور می گذارد.

وی در خصوص زیباکردن حروف با شکل بخشیدن به نوشتار یا واژه ها می گوید: خط شخصیت دارد و هنرمند می تواند با شناخت رنگ و بافت ابهت، مقاومت، شادی و اندوه را نشان می دهد و جایی که مرز دقیق میان خط و تصویر نمی توان قائل شد تخیل و هنر را می توان بکار گرفت.

وی در پاسخ به این که مهارت چگونه به دست می آید؟ تاکید می کند که مهارت در طول زمان و با وسعت تجربه و تنوع کار پخته می شود و باید آن را در عرصه نیاز جامعه پرورش داد.

این هنرمند خط و نشانه در پی نگاه های پرسشگر من برای دادن راهکارهای بیشتر، اضافه می کند: بدون دانش خط و نادیده گرفتن اقدامات هنرمندان پیشین و شناخت خط های مختلف که به شدت در پردازش صحیح حروفی که به آن نیاز داریم به هنرمند کمک می کند نمی توان به نتیجه دلخواه رسید.

وی با تاکید بر این که خطی نباید از رصد دانشجوی گرافیک دور ماند، گفت: گرافیست باید نسخه ای را برای سفارش دهنده بپیچد که او را از لحاظ فنی متقاعد کند.

وی در خصوص ارائه راهکار در مورد پدیدآوردن اثر شاخص در مسابقات نیز گفت: برای ارزش گذاری نشان ها در داوری مسابقات ما به اثر نگاه می کنیم نه به نام صاحب اثر اما برخی شاکی می شوند که چرا اثر آن ها برگزیده نشده در صورتی که در آن آثار اصول زیبا شناسی تعریف شده ای را نمی بینیم و می مانیم که اثر را بر چه اساسی ارزش گذاری کنیم.

استاد نجابتی ادامه داد: شرکت کنندگان در مسابقات باید دنبال خلاقیت در اثر و متفاوت بودن از سایر هنرمندان باشند و آثارشان دارای شخصیت و منحصر به فرد باشد زیرا یک لگو هویت یک سازمان و موسسه خواهد شد باید متفاوت، متناسب و منطقی طراحی شود.  

وی در پاسخ به این ÷رسش که یک اثر خوب چه ویژگی هایی دارد؟ عنوان کرد: تشخیص یک اثر خوب علاوه بر سلیقه و استاندارد پیش نیازهایی دارد از جمله این که پرداخت اثر باید قوی باشد، انتخاب درست، رعایت مثبت و منفی، خوش فکر بودن از جمله ابزارهای کمکی هستند که سبب می شود تا شکل بخشیدن به واژه، محقق و تداعی معانی می کند.

وی افزود: طراح با اشراف به مبانی، درک تصویر و شناخت پیرامون می تواند طرحی را متناسب با نیاز رقم زند که منحصر به فرد، بدیع و دارای خلاقیت باشد به همین دلیل برای کار هنری نمی توان نسخه واحد پیچید.

این هنرمند پر کار عرصه گرافیک معاصر ایران با بیان که یک هنرمند باید بیندیشد که به چه دلیل باید اثری را پدید آورد، ادامه داد: از هر تدبیر می توان استفاده کرد تا به نتیجه رسید حتی خلاقیت می تواند خارج از عرف و فضای تعریف شده باشد اما متاسفانه هر هنرمندی تحت تاثیر یک الگو یا استاد قرار می گیرد و اثر وی تقلیدی می شود.

وی تاکید کرد: اگر هنرمند با شکل بخشیدن به واژه‌ها سخن تازه داشته باشد بقیه مسائل حل شده است.

وی در پاسخ به این که گاهی در ذهن ایده هایی جرقه می زند که جذاب است اما در اجرا خوب از آب در نمی آید، در این خصوص باید چه کرد؟ گفت: فاصله ذهن و دست را باید کم کرد که البته داشتن مهارت کافی زمان می برد و مهارت آموزی تمام شدنی نیست.

این طراح و گرافیست برجسته کشور ادامه داد: من از دوران ابتدایی علاقه ام را کشف کردم و 20 و اندی سال در نشانه و در قالب پوستر و جلد کتاب کار کردم اما هنوز مانند یک دانشجو مشق و فضاها را تجربه می کنم و از همه بدون این که کسر شانم شود کمک می گیرم.

وی در خصوص آموزش به علاقمندان این رشته در قم نیز گفت: حدود دو سال است که پیگیر فضای آموزشی حرفه ای در قم هستم زیرا هنر زبان گویا و رسایی دارد و می تواند در رساندن پیام خود به جهانیان با هر دین و مذهبی که باشند تاثیر خود را بگذارد اما نیاز به حمایت دارد.

telegram 19dey.com

تگها: استاد نجابتی, گرافیک

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.

اخبار مرتبط

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ١٩-١٠-١٣٩۵, ١٠:٣١

   

پر مبحث ترین ها