سایت خبری تحلیلی 19دی آنلاین

پسر ورزشکار با مکمل‌های بدنسازی فلج شد

مشتریان داروهای لاغری و بدنسازی مرد و زن ندارند. هورمون‌هایشان را دستکاری می‌کنند، قرص و رژیم، جزیی از برنامه زندگی‌شان می‌شود؛ برنامه‌ای که گاهی مرگ‌شان را رقم می‌زند.

 

به گزارش شهروند، خوردن قرص‌های بدنسازی خطرناک است. عوارض جانبی گاهی کم‌کم به سراغ مصرف‌کنندگان می‌آید. با این حال تبلیغات ماهواره‌ای و فروش این داروها همچنان راهش را به زندگی جوانان باز می‌کند. سال‌هاست که خبر انواع و اقسام بیماری‌ها و حتی مرگ زنان و مردانی که برای رسیدن به رویای خوش‌اندامی هر ریسکی را به جان می‌خرند بر صفحه اخبار می‌نشیند. این بار هم پرونده‌ای دیگر در شمال کشور زنگ خطر استفاده از این داروهای خطرناک را به صدا درآورد.

مرگ سلولی با داروی بدنسازی

پسر ٢٦ ساله مازندرانی جوانی‌اش را برای خوش‌اندامی خرج کرد.به توصیه مدیر باشگاه، هفته‌ای ٦ بار قرص بدنسازی مصرف کرد ٥ماه بعد اما دردهای مفصلی به سراغش آمد، زندگی‌اش را مشکل‌دار کرد تا این‌که در پی عوارض این ماجرا، مرگ سلولی مفصل پاهایش او را در برابر سرنوشت هولناکی قرار داد.

جوان ٢٦ ساله‌ای که در آرزوی داشتن اندام و فیزیک زیبا در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کرده بود پس از مدت ٦ ماه از مصرف قرص دچار سیاه‌شدگی مفصل دو سر ران شد. این خبر را روز پنجشنبه ١١ تیرماه روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران، رسانه‌ای کرد. خبری که از سرنوشت هولناک یک پسر ورزشکار خبر می‌داد. این جوان که برای رسیدن به اندام ورزیده مسیر اشتباهی را طی کرده بود دچار حادثه تلخی شد.سرنوشتی که حالا او را بین راهروهای بیمارستان و دادسرا سرگردان کرد، از باشگاه بدنسازی که در آن ثبت‌نام کرده بود شکایت کرد و مدعی شد به توصیه مدیریت باشگاه ١٢٠ عدد قرص بدنسازی را در مدت٥ ماه مصرف کرده است. بعد از آن ١٥٠ روز بود که درد لگن به سراغش آمد. دردهایش روز به روز بیشتر می‌شد. تا این‌که پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی بعد از اسکن استخوانی و ام آر ‌آی لگن در برابر سرنوشت هولناکی قرار گرفت. پزشکان بیماری او را «نکروز آوسکولار سر فمور» دو طرفه یا همان سیاه‌شدگی دو طرفه ران تشخیص دادند. پزشکان در رابطه با این بیماری به او گفتند: « عوارض کرتونی این داروهای بدنسازی باعث شده تا عملکرد رگ‌هایی که خون را به سر استخوان می‌رساند، مختل شود و خون به اندازه کافی به سر استخوان‌های ران نمی‌رسد. به‌دنبال کاهش یا قطع خون‌رسانی به سر استخوان ران، سلول‌های آن می‌میرند. مرگ سلول‌ها موجب می‌شود بعد از مدتی استخوان سفتی و قوام خود را از دست داده و نرم شود.» این پسر جوان که باور نداشت مصرف قرص‌های بدنسازی او را زمینگیر خواهد کرد با تشخیص پزشکان بلافاصله در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

با آغاز درمان این پسر جوان او تصمیم گرفت تا از راه قانونی این موضوع را پیگیری کند. به همین خاطر به دادسرا رفت و با شکایت از مدیریت باشگاه بدنسازی درخواست کرد تا به این موضع رسیدگی شود.
با شکایت او در دادگستری و ارسال پرونده به پزشکی قانونی مازندران، این موضوع در کمیسیون پزشکی که با حضور متخصصین برگزار شد مطرح شد. همین موضع کافی بود تا با بررسی مدارک بالینی، تشخیصی، مصاحبه با مدیریت باشگاه و سیر علایم بالینی زوایای پنهان ماجرا فاش شود. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از علل اصلی معلولیت این پسر جوان مصرف داروهای حاوی ترکیبات کورتون مانند دگزامتازون بوده که منجر به بیماری نکروز آوسکولار سر استخوان ران دو طرفه شده است.

تجارت یک رویای پر خطر

قربانیان اصلی این داروها همان‌هایی هستند که عوارض زیباتر شدن را به جان می‌خرند، آنها که برای رسیدن به یک رویا، پشت به پشت دارو می‌خورند، حالا خیلی‌هایشان پشیمانند، با انبوهی از درد بی‌درمان. هیچ‌کس تا این بلا را از نزدیک نبیند باورش نمی‌کند. خودشان هستند و بیماری‌شان. با این حال اما تبلیغات و رواج انواع داروهای لاغری و بدنسازی همچنان در رسانه‌ها و فروشگاه‌هایش پا برجاست. تجارتی که گاهی شرایط بحرانی را در برابر استفاده‌کنندگان این داروها قرار داده است. سلامت زنان و مردان همیشه در خطر مصرف داروهای کورتونی قرار دارد، داروهایی که کشور مبدا مشخص و شناسنامه‌ای ندارند و بدون هیچ نظارت و مشاوره پزشکی تجویز و به قیمت بسیار زیاد در باشگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها و حتی توسط دلالان توزیع و فروخته می‌شود. متقاضیان این محصولات پول زیادی برای خرید داروها صرف می‌کنند و در انتها در می‌مانند از رویای خوش اندامی.

telegram 19dey.com

تگها: فلج, بدنسازی

شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.

اخبار مرتبط

شبکه خبری

نسخه قابل چاپ:
تعداد نظرات: 0
همه مطالب تاریخ: ١٣-٠۴-١٣٩۴, ٠٠:٠٧